- BY office@stoicalawyers.ro
- POSTED IN Noutăți
- WITH 0 COMMENTS
- PERMALINK
- STANDARD POST TYPE

Fie că zburaţi în vacanţă, fie că zburaţi în interes de serviciu sau de afaceri, este foarte important să cunoaşteţi limitele legale în care se activează dreptul dumneavoastră de a primi despăgubiri în cazul în care respectivul zbor întȃrzie.
Astăzi vom aborda un subiect pe care noi îl apreciem ca fiind de mare interes, în codiţiile în care de la an la an, numărul persoanelor care aleg să de deplaseze pe calea aeriană este în creştere.
Regelemntarea Uniunii Europene privind drepturile pasagerilor aerieni, cunoscută oficial ca „Regulamentul (EC) Nr. 261/2004 al Parlamentului și Consiliului European din 11 februarie 2004” (pe scurt, EC 261) este un act normativ european ce solicită companiilor aeriene să despgubească pasagerii pentru întârzieri prelungite, anulări sau cazuri în care li se refuză îmbarcarea.
Principalele elementele conturate de acest regulament european arată faptul că pasagerii zborurilor UE care sunt eligibili pentru despăgubiri trebuie compensați cu până la 600 € pentru întârzieri ale zborului de peste 3 ore.
Există mai mulți factori care determină eligibilitatea, însa următoarele secțiuni ar trebui să vă răspundă la orice întrebări ați avea.
Ce zboruri sunt acoperite de către CE 261?
Majoritatea rutelor europene sunt acoperite. Regulamentul include spațiul aerian al Europei, dar și Islanda, Norvegia, Elveția și “regiunile ultra-îndepărtate” (Guyana Franceză, Martinica, Mayotte, Guadalupe, La Réunion, Saint-Martin, Madeira, Azore și Insulele Canare).
Multe zboruri internaționale sunt de asemenea acoperite. Dacă zborul dumneavoastră decolează de pe un aeroport UE, atunci este acoperit. Dacă zborul dumneavoastră decolează din altă parte dar destinația este UE, acoperirea depinde de compania aeriană.
Nu sunt acoperite: – Zborurile din exteriorul EU către interiorul EU de operatori non UE;
-Din exteriorul EU către exteriorul EU, indiferent daca operatorul este EU sau non EU.
În unele cazuri, zboruri întrerupte din afara UE pot fi eligibile sub CE 261 dacă sunt legate de un zbor acoperit, cu același operator și parte din aceeași rezervare de zbor (un singur cod de rezervare).
Sunt toate întârzierile acoperite?
Nu. Doar întârzierile de peste 3 ore sunt acoperite.
Este important de ştiut că ora aterizării nu este ora la care roțile ating pista de aterizare, ci atunci când avionul este parcat la poartă și ușile sunt deschise.
Circumstanțele extraordinare nu sunt acoperite.
Compania de zbor poate evita răspunderea atunci când întârzierea este cauzată de ceea ce este cunoscut ca și „circumstanțe extraordinare”. Aceasta include situații cum ar fi fulgere, urgențe medicale, condiții meteorologice extreme, restricții ale controlului de trafic aerian, defecțiuni bruște ale radarului aeroportului, acțiuni de sabotaj, tensiuni politice, acte teroriste, etc.
Circumstanțele mai puțin extraordinare ar trebuie acoperite.
Companiile aeriene citează adesea „dificultăți tehnice” sau „circumstanțe operaționale” ca motive pentru decalări. Vestea bună este că Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a decis în repetate rânduri că acestea nu se califică drept „circumstanțe extraordinare”, ceea ce înseamnă că aceste motive nu sunt suficiente pentru a scuti compania de obligațiile sale conform CE 261.
Ce compensație mi se cuvine pentru întârzierea zborului meu?
Considerând că sunteți eligibil, suma compensatoare poate varia între 250 € – 600 € şi depinde de următorii trei factori:
- distanța de călătorie,
- dacă zborul dvs. este în interiorul UE sau nu,
- durata întârzierii – după cum am menționat mai sus, doar zborurile întârziate mai mult de 3 ore sunt acoperite.
Este toată călătoria eligibilă dacă am zboruri de conexiune?
După cum am menționat, distanța călătoriei este un factor în determinarea valorii compensației pentru care sunteți eligibil. Dacă aveți o călătorie cu mai multe zboruri este posibil ca numai o porțiune să fie considerată pentru compensație. Pentru a determina acest detaliu, călătoria dumneavoatră trebuie să îndepliească în primul rând câteva condiții:
- Toate zborurile trebuie sa fie sub o singură rezervare, nu cumpărate individual.
- Întreruperea zborului trebuie să fie eligibilă conform CE 261.
- Întârzierea la destinația dumneavoastră finală trebuie să fie mai mare de 3 ore.
Dacă întreruperea zborului îndeplinește condițiile de mai sus, operatorul acelui zbor este responsabil să vă compenseze. Pentru a determina distanța eligibilă, zborul întrerupt și orice legatură ulterioară sunt luate în considerare. Legături ale călătoriei ce se află înainte de întreruperea zborului pot fi de asemenea considerate, dacă sunt operate de aceeași companie aeriană responsabilă pentru întârziere și nu există zboruri intermediare efecuate de alt operator.
În concluzie, dacă o companie aeriană cauzează o problemă, este responsabilă pentru toate zborurile sale, chiar dacă au avut loc înainte de întrerupere și de asemenea pentru afectarea zborurilor ulterioare, chiar dacă acestea se efectuează cu o altă companie aeriană.
Ce informații trebuie să prezint pentru a îmi susține cererea?
Dacă urmează să solicitați o compensație conform CE 261, vă puteți aștepta la ceva rezistență din partea companiei aeriene. Chiar dacă legea este de partea dumneavoastră, ei s-ar putea să nu fie entuziasmați la idea de a vă plăti compensația. Pentru a vă asigura succesul cererii, urmați sfaturile de mai jos:
- Prezentați orice document legat de zborul întrerupt și zboruri alternative oferite, cum ar fi bilete electronice și bilete de îmbarcare.
- Cereți informații de la echipa de la sol despre cauza problemei.
- Notați-vă câteva informații despre întrerupere, inclusiv timpul de sosire la destinația finală. Orice informații pe care le puteți colecta – cum ar fi poze ale tabelei de plecare de la aeroport sau orice comunicate ale companiei despre întrerupere – vor fi folositoare pentru cererea dumneavostră.
Există o perioadă limită pentru trimiterea unei cereri de despagubire?
Da, Dreptul la compensație, conform CE 261, expiră, așa că este important să cunoașteți Regulamentul Limitărilor pentru cererea dumneavoastră. Acesta variază de la o țară la alta și este determinat de locul unde se află sediul companie aeriene sau care este instanța competentă pentru cazurile legate de acea companie.
Majoritatea tărilor UE au o perioadă de limitare de 3 ani sau chiar mai mare, însă există si excepţii în care acest termen este mai mic: Belgia- 1 an, Islanda – 2 ani, Olanda – 2 ani, Italia – 26 luni, Polonia – 1 an, Slovacia – 2 ani, Eleveţia – 2 ani.
Există alte dreptrui ce țin de CE 261?
Da. Acestea sunt celelalte drepturi de care puteti beneficia:
– Dreptul la rambursare sau rerutare
În plus față de compensația pentru timpul dumneavoastră pierdut, dacă întârzierea este mai mare de 8 ore, sunteți îndreptățit la restituirea totală sau parțială a costului biletului, precum și un zbor retur către aeroportul de plecare, dacă este necesar.
– Dreptul la grijă
Dacă apare o întrerupere a zborului și sunteți nevoit să așteptați până când compania aeriană vă repune pe drumul către destinația dumneavoastră, sunteți îndreptățit la anumite beneficii, în funcție de detaliile zborului. Operatorul trebuie să vă ofere mese și băuturi răcoritoare gratis precum și accesul la mijloace de comunicare, inclusiv două apeluri telefonice, telex, sau mesaje fax și e-mailuri. Dacă este necesară cazarea peste noapte, trebuie să vă ofere o cameră de hotel precum și transportul de la și înapoi la aeroport. Eligibilitatea pentru aceste drepturi se stabileste astfel:
- Pentru zborurile de 1.500 km și mai puțin – durata întȃrzierii trebuie să fie de 2 sau mai multe ore;
- Pentru zboruri interne UE peste 1.500 km – durata întȃrzierii trebuie să fie de 3 sau mai multe ore;
- Pentru zboruri UE non-interne între 1.500 și 3.500 km – durata întȃrzierii trebuie să fie de 3 sau mai multe ore;
- Pentru zboruri UE non-interne peste 3.500 km – durata întȃrzierii trebuie să fie de 4 sau mai multe ore;
– Supraclasarea și subclasarea
Dacă vi se oferă un zbor alternativ și sunteți plasat într-o clasă superioară celei pe care ați rezervat-o, operatorul aerian nu are dreptul să vă solicite o plată suplimentară. Pe de altă parte, dacă clasa zborului alternativ este inferioară, aveți dreptul la o rambursare între 30% și 75% din prețul plătit inițial.
– Alte compensări
Dreptul la compensație conform CE 261 nu vă afectează dreptul de a solicita și alte compensări suplimentare. Această regulă nu este valabilă pentru cazurile în care pasagerii au renunțat de bună voie la rezervările lor. Bineînțeles, suma care sunteți să o primiți conform EC 261 poate fi dedusă din compensările suplimentare pe care le primiți.
– Obligația de a informa pasagerii despre drepturile lor
Primul drept de bază este acela de a fi informat despre conținutul EC 261. Fiecare companie aeriană trebuie să afișeze informații despre drepturile pasagerilor la ghișeele de check-in din toate aeroporturile în care operează.
Dacă vă aflați într-un zbor în Uniunea Europeană, iată ce trebuie să faceți dacă plecarea dumneavoastră este amânată:
1) Prezentați cartea de îmbarcare și alte documente de călătorie.
Dacă nu aveți carte de îmbarcare puteți prezenta orice alt document de călătorie ce conține codul de rezervare. Acest număr este alocat rezervării zborului dumneavoatră de către compania aeriană și este un cod format din șase caractere, ce pot include atât litere cât și cifre.
2) Întrebați de ce întârzie zborul
Cu cât este motivul mai specific, cu atât mai bine. Dacă compania aeriană menționează ca motiv „circumstanțe operaționale” sau „deficiențe în siguranța zborului”, cereți mai mute detalii. Această informație este importantă pentru a decide dacă compania este vinovată în cazul în care decideți să reclamați.
3) Notați-vă ora la care ați ajuns la destinație.
Aceasta nu este ora la care roțile avionului ating pista de aterizare, ci ora la care avionul se află la poarta de debarcare și ușile sunt deschise. Dacă întârzierea este mai mare de 3 ore aveți dreptul la compensare.
4) Solicitați companiei aeriene să vă plătească mâncarea și băuturile răcoritoare.
Dacă sunteți nevoit să așteptați în aeroport mai mult decât este planificat, compania aeriană trebuie să vă ofere mâncare și băuturi răcoritoare pe timpul așteptării. Nu este doar ospitalitate, ci necesitate.
5) Nu semnați nimic și nu acceptați orice oferte care v-ar putea anula drepturile.
Aceasta include lucruri ca vouchere de călătorie și alte gratuități. Acestea pot suna atrăgător, însă vă pot anula dreptul la orice altă compensare.
6) Alegeți să așteptați sau să renunțați dacă întârzierea este de peste 5 ore.
Dacă nu doriți să vă continuați călătoria, aveți posibilitatea de a vi se rambursa valoarea biletului și de a primi un bilet pentru un zbor retur către punctul de plecare fără nici un cost suplimentar pentru dumneavoastră.
7) Solicitați companiei aeriene să vă ofere o cameră de hotel.
Dacă sunteți nevoit să rămâneți peste noapte în așteptarea zborului alternativ, compania aeriană trebuie să vă acopere costurile necesare pentru cazare precum și transportul la și de la aeroport, dacă este necesar.
8) Păstrați chitanțele dacă zborul întârziat vă costă bani în plus.
Indiferent dacă este vorba despre pierderea unei rezervări deja plătite, hotel, mașină închiriată sau alte costuri neașteptate, pasagerii zborurilor internaționale – chiar și în cadrul UE – își pot recupera costurile cauzate de întârzierea zborului.
9) Verificați dacă întârzierea zborului este eligibilă pentru compensare.
Pentru orice alte întrebări, echipa noastră vă stă la dispoziţie atȃt pe partea de consultanţă, cȃt şi pe partea de asistare/reprezentare în situaţia în care apreciaţi că vă încadraţi într-una din situaţiile neplăcute anterior menţionate.
Bibliografie: – Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (Text cu relevanță pentru SEE);